Du kan klage over den sundhedsfaglige behandling, som du har modtaget til Styrelsen for Patientklager. Klagen skal indsendes elektronisk til:
Styrelsen kan kontaktes på tlf. 72 33 05 00 eller på stpk@stpk.dk
Det er gratis at klage til Styrelsen for Patientklager.
Utilsigtede hændelser
Det er en hændelse eller en begivenhed, der forekommer i forbindelse med udførelsen af sundhedsfaglig behandling og som forvolder dig skade, eller kunne forvolde dig skade.
Du kan læse mere om utilsigtede hændelser her:
https://stps.dk/da/laering/utilsigtede-haendelser/~/media/9284721F392C4A4FBE738BA50F013C4E
Klage- og erstatning inden for sundhedsvæsenet
Hvis du ønsker at klage- eller søge erstatning i forbindelse med din sundhedsbehandling kan du altid søge hjælp hos klinikkens ejer Klaus Noah Petersen.
Aktindsigt
Autoriserede sundhedspersoner i sundhedsvæsenet og herunder også fysioterapeuter, skal føre journal over deres patienter. Her skriver de bl.a. oplysninger om sygdomme og behandling. Oplysningerne kommer fra patienten selv eller er behandlerens egne vurderinger. Oplysningerne kan også være røntgenbilleder eller blodprøver eller andet.
Aktindsigt betyder, at du har ret til at:
- se alt, hvad der er skrevet i din journal af sundhedspersoner i både offentlige og private klinikker, sygehuse m.m.
- se, hvem der vil modtage oplysningerne.
Du kan give fuldmagt til en anden til at få aktindsigt i din journal. Forældre kan som udgangspunkt få aktindsigt i deres børns journal.
Hvis du ønsker at få en kopi af din journal, skal du henvende dig til klinikkens personale. Anmodninger om aktindsigt skal så vidt muligt færdigbehandles indenfor 7 arbejdsdage.
Klage over den sundhedsfaglige behandling
Du kan klage over den sundhedsfaglige behandling du har modtaget til Styrelsen for Patientklager. Klagen skal indsendes elektronisk til: https://www.borger.dk/sundhed-og-sygdom/Klage-over-sundhedsvaesenet/Klage-over-sundhedsfaglig-behandling. Styrelsen kan kontaktes på telefon 72 33 05 00 eller på mailadressen stpk@stpk.dk.
Styrelsen behandler også klager over bl.a. aktindsigt og journalføring.
Det er gratis at klage til Styrelsen for Patientklager.
Patienterstatning
Mener du, at du er blevet påført en skade ved den behandling du har fået – eller mangel på behandling – og ønsker du at søge erstatning for skaden, skal dette ske til Patienterstatningen. Du kan anmelde din skade og læse mere om behandlingen af din sag her: www.pebl.dk.
Du skal være opmærksom på, at du kun kan få erstatning for den skade du evt. måtte være påført pga. behandlingen og ikke for den grundlæggende lidelse, som du fik behandlingen for.
Det er gratis at klage til Patienterstatningen.
Utilsigtede hændelser
Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med udførelsen af sundhedsfaglig behandling og som forvolder skade, eller kunne forvolde skade på patienten. En utilsigtet hændelse kan forekomme i forbindelse med behandling, medicinsk udstyr eller medicin.
Sundhedspersonalet er forpligtet til at anmelde utilsigtede hændelser. Patienter og pårørende kan også anmelde en utilsigtet hændelse til Styrelsen for Patientsikkerhed på www.stps.dk eller www.dpsd.dk.
Formålet med at indberette en utilsigtet hændelse er alene at der drages læring af hændelsen, så den ikke sker igen.
Har du spørgsmål til ovennævnte, er du meget velkommen til at kontakte klinikkens personale.
Du kan også søge råd og vejledning hos Region Hovedstadens patientvejledere – du kan finde kontaktdata og læse mere på: https://www.regionh.dk/Sundhed/Patientrettigheder/patientvejleder/Sider/Patientvejledere-i-regionen.aspx